Interobjective soundscapes
«Interobjective soundscapes» er en paraplyoverskrift for Sigurd Holes arbeid i flere ulike nye verker, med musikk for alt fra solo kontrabass til større ensembler. Filosof Timothy Morton bruker begrepet interobjektivitet for å beskrive noe som består av mange ulike bestanddeler, men som ikke er reduserbart til noen av dem – slik som for eksempel global oppvarming. «Interobjective soundscapes» betrakter opplevelsen av lyd og musikk på samme måte, og utforsker alt fra grafisk visualisering av lyd i partiturform til utradisjonelle konsertformer hvor publikum fysisk kan bevege seg inn i de ulike stemmene i et musikkverk. I lytterommet under Innpuls vises noen utvalgte partiturer fra Sigurds soloarbeid. I lytterommet under Innpuls vil Sigurd presentere en smakebit fra et av de nyeste kapitlene i sitt kunstneriske virke, prosjektet INTEROBJECTIVE SOUNDSCAPES. Partiturene viser flere ulike idéer rundt visualisering av lyden som lytterne hører på head-set.
Komponist og bassist Sigurd Holes arbeid belyser dialogen mellom det komponerte og det improviserte i et utforskende lydlandskap hvor blant annet feltopptak kan dukke opp som en naturlig forlengelse av musikken. Resultatet er en unik musikalsk verden som stadig flere retter ørene mot både i inn- og utland.
Forholdet mellom mennesket og natur går som en råd tråd gjennom mye av Sigurds arbeid, som f. eks i prosjektet Roraima hvor feltopptak fra regnskogen i Amazonas anvendes som del av musikken. Roraima vant den gjeve tyske kritikerprisen «Preis der deutschen Schallplattenkritik» i 2022.
På scenen
-
Sigurd Hole